بدون شک عکاسی خوب از محصولات یکی از مهم ترین ارکان یک کسب و کار موفق در هر زمینه ای هست. کارهای هنری هم مستثنی از این موضوع نیستند و اهمیت عکاسی خوب و اصولی از دست سازه های هنری مزیت رقابتی یک کسب و کار محسوب میشه و تاثیر خیلی خیلی زیادی توی نشون دادن ظرافت کار و تخصصتون و در نهایت فروش بیشتر شما داره.

سرفصل های ارائه شده در این مطلب رو در ادامه به اختصار می بینید. نکاتی که در ادامه گفته میشه، در مورد عکاسی از هر نوع محصولی صدق می کنه 👌🏻خصوصا محصولاتی که ابعاد کوچیکی دارن.

💟 سرفصل های مبحث اصول اولیه عکاسی از محصول 👇🏻 :
🔸نور مناسب عکاسی (طبیعی و مصنوعی)
🔹کیفیت عکس : کیفیت دوربین و فوکوس درست و …
🔸سبک و تم عکاسی
🔹بک گراند مناسب عکاسی
🔸بک دراپ چیه ؟ چجوری بسازیم ؟
🔹 چیدمان و دکور عکاسی
🔸ادیت عکس
🔹خلاقیت و ایده گرفتن از عکس های خوب

🔶 اولین و مهم تررررین آیتمی که باید در نظر بگیرید ، نور مناسبه ✨

ببینید بچه ها ، بهترین و زیباترین محصول رو هم داشته باشید، تو نور کم یا نامناسب ازش عکس بگیرید کلا همه ی زحماتتون رو هیچ می کنه … نور خیلیییی مهمه …اما متاسفانه می بینم که ۹۰ درصد اوقات شما تو نور به شدت کم از کارهاتون عکس می گیرید و واقعا دلم می سوزه 😑
حالا سوال اینجاست؛ چه نوری مناسبه ؟ چطوری بهترین نور رو بدون امکانات تو خونه فراهم کنم ؟

خیلی وقتا بهم پیام میدید که چطوری عکس های کارهامو انقدر واضح و با نور خوب گرفتم …

بهترین و مناسب ترین نور ، نور طبیعیه روزه
اینو که حتما خیلی شنیدید
اما تجربه خودمو بهتون میگم که نور طبیعی یعنی چی …

اول اینو در نظر داشته باشید که نور باید یه جوری باشه که رنگ های اصلی کارتون رو تغییر نده
مخصوصا محصولات گلدوزی که پر از رنگه … اگر نور کم یا نامناسب باشه، تمام رنگ های کارتون عوض میشه، یا معمولا خیلی شارپ میفته …

در فایل صوتی زیر راجب نور طبیعی خوب براتون توضیح دادم :

در فایل زیر راجب اینکه در صورت نداشتن نور طبیعی، چطور نور مصنوعی مناسب بسازیم توضیح داده شده :

خب منطقا سافت باکس حرفه ای در دسترس اکثرمون نیست، اما به راحتی می تونید تو خونه هم بسازید. با یه جعبه مقوایی و فویل آلومینیومی و یه منبع نور + کاغذ روغنی یا یه چیزی مثل این به عنوان پخش کننده نور (روش ساختش رو حتما تو گوگل سرچ کنید)

اما با همون نکاتی که تو دو تا فایل صوتی بالا براتون توضیح دادم، چندان نیازی به وسیله جانبی مثل سافت باکس نیست.در درجه اول نور طبیعی با شرایطی که توضیح دادم عالیه 👌🏻
بعدم نور مصنوعی با نکاتی که بهتون گفتم. فقط نکته آخر رو اضافه کنم که به نظر من، بهتره که نور های مصنوعی ترکیبی باشه، یعنی چراغ ها مخلوطی از نور سفید و زرد باشن. من اینجوری بهتر نتیجه گرفتم 👌🏻😇


برای هر مدل عکاسی، انقدر نور های مختلف تو جاهای مختلف خونه ، با پنجره های مختلف و تو ساعت های مختلف روز رو امتحان کنید که بهترین نتیجه رو با شرایطی که دارین پیدا کنین. برای محیط های بیرون از خونه هم همینطور و همه ی مواردی که گفتم رو هم حتما درنظر بگیرید.

🔶 خب آیتم بعدی که خیلی مهمه «کیفیت عکس» هست. این قضیه به عوامل زیادی ربط داره :

✅ قطعا نور تو کیفیت عکس خیلی تاثیر گذاره که راجبش مفصل توضیح دادم

✅ کیفیت دوربینی که باهاش عکس می گیرید که خب مهمه تا حدی.

✅ فوکوس درست روی تصویر و تنظیم نور خود عکس (❌ که اکثرا اصلاااا بهش توجه نمی کنید ولی خیلی خیلی مهمه تو واضحی عکس تون)

✅عدم لرزش دست موقع عکس گرفتن

💎 توضیحاتمو راجب کیفیت دوربین، گوش کنید👇🏻

در فایل صوتی زیر، راجب فوکوس درست دوربین روی سوژه و تنظیم نور عکس قبل از شات زدن، براتون توضیح دادم که نکته خیلی خیلی مهمیه :

عکس زیر ببینید؛ منظورم این کادر مربعی هست که بهتره روی سوژه قفل بشه. اینطوری لنز دوربین جای درستی رو فوکوس می کنه و جزییات سوژه اصلی کاملا واضح میشه. اون خورشید کوچیکه که دورش دایره آبی کشیدم، همون قضیه تنظیم نور خود عکس هست که مربوط به دیافراگم دوربین گوشی میشه. وقتی نور محیط کافی نیست، بهتره که قبل از گرفتن عکس یه مقدار کمی نور رو بیشتر کنید.

آخرین نکته در مورد کیفیت عکس، اینکه حواستون باشه لنز دوربین حتما تمیز کنید 💎 (واقعا مهمه و معمولا فراموش می کنیم ) کلا بهتره هر دفعه قبل از عکاسی ، شیشه لنز رو تمیز کنیم و این بشه یه عادت.

🔸موضوع بعدی، راجب پس زمینه عکس هاتون و جزییاتی هست که کنارش می‌ذارید🌿 اما قبلش می خوام راجب «سبک و تم عکاسی» بهتون بگم چون مرتبط با همین مورده 😌

تم عکاسی یعنی چی ؟ در فایل صوتی زیر این موردو براتون توضیح دادم :

برای یکدست شدن عکس هاتون ، بهتره که علاوه بر مواردی که گفتم ، شرایط نوری یکسانی هم همیشه داشته باشین

✨یعنی وقتی بهترین نور محیط تون رو پیدا کردین ، بعد از اون همیشه تو همون زمان و همون جا عکس بگیرید. چون اگه نور عکس ها متفاوت باشه ، کنار هم که پست بذارید خیلی مشخصه و اصلا جالب نیست ✨حتی سبک ادیتی هم که بعداً رو عکس می زنید باید تقریبا یه مدل باشه تا عکس ها یکدست باشن.

خب حالا که با سبک و تم عکاسی آشنا شدیم، بیاین راجب انتخاب بک گراند یه سری نکته حرفه ای بگم بهتون👇🏻

ویژگی های یک پس زمینه خوب چیه ؟

چجوری با ساده ترین و کم هزینه ترین روش، یک بک گراند خوب بسازیم ؟

بک دراپ چیه و چجوری خودمون بسازیم ؟

بک گراند و بک دراپ ها تو طرح های مختلف با جنس های مختلفی هستن. پیج ها و سایت های زیادی هم می فروشن اینا رو (روش ساختش رو هم که بهتون گفتم) 🌿 خیلی از عکاسی های حرفه ای که می بینید از محصولات مختلف میشه، پس زمینه شون همین سبک چیزاست. خودتون هم حتما تو گوگل و هشتگ اینستاگرام سرچ کنید تا بیشتر آشنا بشین 😇

🔶 مورد بعدی که باید راجبش صحبت کنیم بحث چیدمان و دکور عکاسی هست.
اینکه چه چیزایی اطراف سوژه اصلی بذارین، تا حد زیادی به سبک و تم عکاسی مربوط میشه، اما در مورد محصولات هنری و گلدوزی و این سبک چیزا تو ویس زیر براتون توضیح دادم.

چیدمان عکاسی از محصولات هنری باید چطوری باشه ؟ برای عکاسی از محصولات گلدوزی از چه ایتم هایی برای دکور عکس می تونم استفاده کنم ؟

جمع بندی چیدمان عکس :

✅ایده بگیرید از عکس های خوب (مهم)

✅اصلاااا دور و بر سوژه اصلی رو شلوغ نکنید❌

✅فوکوس دوربین رو روی سوژه اصلی تون تنظیم کنین (خیلی مهم)

✅آیتم هایی که استفاده می کنین، متناسب با چیزی که دارید ازش عکس می گیرید باشه

✅چیزایی که می تونید‌ استفاده کنید رو هم که مثال زدم تو ویسم براتون 💖

💎 پیشنهاد : یه جعبه تهیه کنین، هر چیزی که فکر می کنین به درد عکاسی از کارهاتون می خوره ، جمع کنین به مرور توش
هر دفعه از یه سری هاشون استفاده کنین.

این نکته رو هم اضافه کنم که وقتی دارید به صورت مجازی یه محصولی رو ارایه میدید به مشتری

✅ وظیفه شما اینه که عکس واضح و خوب ازش بگیرید که قشنگ جزییات رو ببینه (این عقیده منه) پس عکس هایی که می گیرید ترجیحا از زوایای مختلف هم باشه. (مخصوصا در فضایی مثل اینستاگرام و روبیکا که میشه عکس اسلایدی گذاشت)

🔶 و اما آخرین نکته که بحث ادیت عکس هست. گاهی وقتا با یه ادیت کوچیک ، نور عکستون بهتر میشه؛ با ادیت میشه یکم به رنگ ها جون بدین. اگه خیلی تم عکستون سرد افتاده، یکم گرمش کنین و … کلا خیلی کارها میشه کرد با ادیت، اما خب برای همش باید اعتدال رعایت بشه.

❌حواستون باشه ، ادیت نباید در حدی باشه که کلا رنگ ها رو عوض کنه یا خیلی عکستون رو تغییر بده، فقط می‌خوایم یکم بهترش کنیم 👌🏻😇

💟 به نظر من بهترین و ساده ترین نرم افزار برای ادیت عکس های که منظره و چهره ندارن ، اپلیکیشن اسنپ سید هست (snapseed) . کار باهاش خیلی راحته ، یه نگاه بندازید متوجه میشید😌. اگر خواستید ادیت حرفه ای تری هم بزنید می تونید از نرم افزار لایت روم استفاده کنید.

خب اینم از پایان مبحث عکاسی از محصول 😇 هر چی بلد بودم و مهم بود به نظرم، سعی کردم بهتون بگم 💞

انشاالله که براتون مفید بوده باشه، حتما به همه نکاتی که گفتم دقت کنین، حیفه این همه وقت می‌ذارید پای دوختن کارهاتون ، بعد عکس خوب ازش نگیرید.

خوشحال میشم نظر و انتقاد و پیشنهادی اگر داری رو بخونم عزیزدلم … حتما نظرت راجب مطالب آموزشی رو برام بنویس.

1 دیدگاه برای “آموزش عکاسی از محصول

  1. زینب گفته:

    سلام استاد عزیزم دوره تون کامل و با کیفت و توضیحات خوبه
    خسته نباشید جانانه هم بخاطر دوره و
    آموزش های رایگانی که در اختیار گذاشتین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *